Hiteles kínai nyelvoktatás, kínai nyelvtanfolyamok mindenkinek - ELTE Konfuciusz Intézet, Budapest

ELTE Konfuciusz Intézet, Budapest

   1088 Budapest, Múzeum krt. 4/F., I.16.    Tel: (36)-(1)-411-6597

                           ELTE Confucius Institute    youttube.com    Kínai enciklopédia

Sikeresen zárult az ELTE Közép és Kelet-Európai Regionális Tanárképző Központjának tizedik, jubileumi továbbképzése

2022. november 17.

A 10. tanárképző tréning nyitóünnepségén prof. Dr. Borhy László, az ELTE rektora, Dr. Hankó Balázs felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár, Chen Kun, a Kínai Népköztársaság magyarországi nagykövetségének oktatási tanácsosa, Szilas Cecília, a Kínai Népköztársaság Magyarországon akkreditált rendkívüli és meghatalmazott korábbi nagykövete, Dr. Ma Jianfei, a Kínai Nyelvoktatási és Együttműködési Központ főigazgatója, Prof. Dr. Hamar Imre, az ELTE rektorhelyettese, és Dr. Li Denggui, az ELTE Konfuciusz Intézet igazgatója mondott ünnepi köszöntőbeszédet.

Impozáns nyitóünnepséggel vette kezdetét az ELTE 10. Közép és Kelet-Európai Tanárképző tréningje. A köszöntőbeszédeket követően, a résztvevők a Zhejiang-i Zenei Konzervatórium diákjainak koncertjét hallgathatták meg. Az eseményen 10 országból voltak jelen, összesen több mint 70 kínai tanár fejlesztette tovább nyelvtanári kompetenciáit három napon keresztül az ELTE falain belül.


Prof. Dr. Borhy László, az ELTE rektora beszédében hangsúlyozta: az egyetemen folyó tudományos tevékenységek széles köre figyelemre méltó: konferenciák, előadások, szakfolyóiratok, tanulmánykötetek és továbbképzések színesítik az ELTE tevékenységének palettáját. Mint elmondta, az ELTE Közép- és Kelet-európai Regionális Tanárképző tréningje szintén kiemelt jelentőséggel bír az intézmény által kínált programok között, hiszen a továbbképzés méltó példája az országhatárokon átívelő prosperáló együttműködésnek. Az egyetemi vezető elárulta azt is, hogy hamarosan kerek évfordulóhoz érkezik az egyetemi kínai nyelvoktatás, hiszen jövőre lesz 100 éves az ELTE kínai tanszéke.


Dr. Hankó Balázs a Kulturális és Innovációs Minisztérium képviseletében gratulált. Kiemelte, hogy figyelemre méltó, hogy az egyetem a Kínai Oktatási Minisztérium és a magyar kormány támogatásával immár 10 éve sikeresen működteti a tanárképző központot. Ezen túlmenően elmondta, a következő generációs szakemberek képzéséhez kétségtelenül hiánypótló platform jött létre a tanárképző központtal, hiszen a képzés professzionális szinten fejleszti a régió kínai nyelvtanárainak kompetenciáit, melynek eredményeképpen magasabb színvonalon tudják végezni munkájukat országaikban, és így a következő nemzedék szakértői is eredményesen tudnak közvetíteni a régió egy országa és Kína között. A felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár kihangsúlyozta, hogy ez a projekt a magyar kormány számára is rendkívül fontos.


Chen Kun, a Kínai Népköztársaság magyarországi nagykövetségének oktatási tanácsosa beszédében felidézte, hogy Magyarország volt az egyik első európai ország, amely diplomáciai kapcsolatokat létesített Kínával. A több mint 70 éve tartó gyümölcsöző kapcsolat eredményeként mind az oktatásban, mind a kultúraközvetítésben kimagasló a kooperáció Kína és Magyarország között. A szakember szerint a központ egy új történelmi pont a kínai nyelvtanárok képzésében, így annak fejlesztése új szintre emeli Kína és a közép- és kelet-európai országok közötti oktatási együttműködést.


Szilas Cecília, a Kínai Népköztársaság Magyarországon akkreditált rendkívüli és meghatalmazott korábbi nagykövete ünnepi beszédében köszöntötte a részvevőket, és az oktatás fontosságát hangsúlyozta. A képzés célját, miszerint bővítsük ismereteinket a kínai nyelvoktatásról éppen ezért kiemelten fontosnak tartja. Az említett törekvést pedig olyan magas színvonalú elméleti és módszertani előadásokkal és műhelymunkákkal lehet elérni, mint amelyek a tanárképző tréning részét képezik.


Dr. Ma Jianfei, a Kínai Nyelvoktatási és Együttműködési Központ főigazgatója, beszédében elmondta, hogy az ELTE látható eredményt ért el a kínai nyelvtanári képesítésben. A szakértő kijelentette, hogy az ELTE Közép- és Kelet-Európai Regionális Tanárképző Központot, bátran tekinthetjük modell központnak, mely Kína és a Közép- és Kelet-Európai országok közötti kapcsolatokat építi, a kínai nyelv tanítása által. A kínai nyelv tehát egy hidat képez az említett országokok között, hiszen a nyelv által az üzleti és gazdasági kapcsolatok erősítésén túl olyan interdiszciplináris utakat is megnyithatunk, mint a különböző országok kultúraközvetítése.


A megnyitón Prof. Dr. Hamar Imre, az ELTE nemzetközi ügyek rektorhelyettese, az ELTE Közép- és Kelet-Európai Regionális Tanárképző Központ vezetője elmondta, hogy szerencsésnek érzi magát, hogy egy, az egész világon egyedülálló központ jöhetett létre az ELTE-n a kínai és a magyar állam támogatásának köszönhetően, hiszen Kínát leszámítva sehol máshol nincs ehhez hasonló kínai tanárképző központ. A kínai-magyar és a kínai-közép-kelet-európai kapcsolatokban rendkívül nagy értéke van annak, hogy ez a központ Magyarországon jöhetett létre. A sinológus végül azt is megosztotta a hallgatósággal, hogy az elmúlt kilenc képzésen összesen közel 1000 fő vett részt, akik 21 európai országból érkeztek.


Végül Dr. Li Denggui, az ELTE Konfuciusz Intézet kínai igazgatója hálálta meg, az ELTE-n dolgozó kínai tanárok kitartó munkáját, egyúttal kifejezte köszöntetét, hogy évről évre egyre többen csatlakoznak a képzéshez. Az oktatási vezető végül megköszönte a kiváló szervezést, melyet Dr. Ye Qiuyue, az ELTE Közép- és Kelet-Európai Regionális Tanárképző Központ oktatási igazgatója koordinált.


A Zhejiang-i Zenei Konzervatórium diákjai a kínai intézet és az ELTE termékeny tanulmányi együttműködésének köszönhetően jelenleg az ELTE-n folytatják zenei tanulmányaikat.


Az idei tréningen Dr. Wang Weiqun, egyetemi adjunktus (University of Nottingham) egy nagyon érdekes nyelvészettudományi előadást tartott Korpuszok és nemzetközi kínai nyelvoktatás címmel. A jubileumi tréningen tiszteletét tette Dr. Qi Chong, Konfuciusz Intézet igazgató is (Université Paris Cité), aki két tudományos prezentációval készült, melyekben szintén a nyelvészet került előtérbe A kínai nyelv morfológiája és a Verbális és nem verbális kommunikáció a nyelvek közötti kommunikációban című előadásait követően élénk diskurzus alakult ki, ahol a nyelvtanárok közösen osztották meg kínai nyelvészettel kapcsolatos kérdéseiket.


A szervezők számára pedig külön öröm volt, hogy a tréningre rendszeresen járó kínai nyelvtanárok is megosztották tapasztalataikat egy-egy előadás formájában. Ilyen résztvevő Iryna Iliychuk, Ukrajnában tanító kínai nyelvtanár, aki még egy kínai nyelvű dallal is színesítette prezentációját. A szomszédos országból érkező Iryna már negyedik alkalommal vett részt a képzésen, mint mondta biztos abban, hogy a jövőben is élni fog ezzel az egyedülálló lehetőséggel. Az idei képzésen 10 ország vett részt: Albánia, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Horvátország, Lettország, Románia, Szerbia, Spanyolország, Ukrajna és Magyarország. A három napos eseményen képzett előadók interaktív előadásokkal készültek.


Szeminárium: A kínai nyelvoktatás és a nemzetközi kínai nyelvoktatás integrációjának feltárása


Wang Fanfan-kínai tanítási javaslatok magyar anyanyelvűeknek


Wang Weiqun: Korpuszok és nemzetközi kínai nyelvoktatás


Liu Yu: Az 5C-k által vezérelt oktatástervezés


Agita Baltgalve: Tanterv megtervezése az egyetemi kínai oktatáshoz


Yue Chen: Mesterséges intelligencia a kínai nyelvtanításban és tanulásban


Xu Xiaokai : Kínai szókincs tanítása


Lu Yin Yin: Oktatástervezés általános és középiskolások számára


Dr. Qi Chong: A kínai nyelv morfológiája


Liu Daoyuan: Online kínai oktatási források bemutatása


Iryna: Kínai nyelvoktatás a nyugat-ukrajnai városokban


Xu Mengling: az Interaktív tananyagok kidolgozásának metodikája


Glendi Xhani: Kínai írásjelek tanításának módszertana


Sun Baifang: Tapasztalatok megosztása a kínai karakterek tanításában az általános iskolai osztályokban


Chi Ying: Kínai írásjegyek tanítása innovatív oktatási segédeszközökkel


Az esemény a képzést igazoló oklevelek átadásával és közös vacsorával zárult, melyen a résztvevők megoszthatták szakmai tapasztalataikat, illetve betekintést nyerhettek az eltérő országból származó tanártársaik kultúrájába.



KORÁBBI HÍREK