Hiteles kínai nyelvoktatás, kínai nyelvtanfolyamok mindenkinek - ELTE Konfuciusz Intézet, Budapest

ELTE Konfuciusz Intézet, Budapest

   1088 Budapest, Múzeum krt. 4/F., I.16.    Tel: (36)-(1)-411-6597

                           ELTE Confucius Institute    youttube.com    Kínai enciklopédia

A Tang- és az Öt –dinasztia korszakának festészete és esztétikája címmel tartott előadást Havadi-Nagy István

2022. november 25.

Az ELTE Konfuciusz Intézet Ezerarcú Kínai előadássorozat keretein belül Havadi-Nagy István, filozófus, nyugalmazott egyetemi docens tartott eladást.


A korábban főállásban docensként tevékenykedő szakember folytatta a kínai festészet történetének bemutatását a Tang-dinasztia (618-907) és az Öt-dinasztia (907-960) korának remekműveivel és esztétikájával. Az előadó elmondtam hogy a Tang-dinasztia volt a kínai festészet első aranykora, míg az Öt-dinasztia korában éltek és alkottak azok a festők, akik megalapozták a kínai tájképfestészet két markáns stílusának esztétikai alapjait.

Havadi-Nagy István az előadást két részre osztotta. A prezentáció első felét a Tang-dinasztia korabeli festészetnek szentelte, melyet a híres festő, Gu Kaizhi művészetével vezetett fel. A filozófus az említett elkotó műveinek ismertetése után megosztott egy érdekes legendát is Zhang Sinchao-ról, a kor akkori festőjéről, aki csak azért nem festette meg a képén ábrázolt sárkány a szemét, mert félt, hogy a szem megfestése által a festménye életre kell. Végül több ember unszolására megfestette a szemet, ezt követően a festmény pedig eltűnt, azaz a monda szerint a sárkány életrekelt és elrepült a vászonról.


Az előadó a Tang-dinasztia történelmi hátterének ismertetése után a Tang-korszakot képviselő kiemelten fontos festőkre és művekre fokuszált, példaként említhetjük Han Gan és Han Hwang szarvasmarha- és lófestményeit, Wu Daozi, Zhang Xuan és Zhou Fang nőalakjait és figurárális festményeit, valamint Li Zhaodao tájképfestészetét.

A pereztáció második felében az Öt dinasztia és a Tíz Királyság időszakából származó festmények kerültek bemutatásra. Az előadó szintén a dinasztikus kontextusból kiindulva először Jing Hao festőt mutatta be a hallgatóságnak, aki ebben az időszakban tökélyre vitte a Tang-kori tájképfestészetet, ezt követően a filozófus a Guanxiu által képviselt vallásos figurális festészetről beszélt.

Összességében elmondható, hogy az előadás gazdag képanyaggal és könnyen érthetően tálalta a Tang- és az Öt –dinasztia korszakának festészetét és esztétikáját, ami hozzásegítette a hallgatóságot Kína és a kínai festészet mélyebb megértéséhez.


Hozzájárult: Fan Jingjing
Fotó: Fan Jingjing
Értékelő: Li Denggui
Szerkesztő: Tan Huixin


KORÁBBI HÍREK