Hiteles kínai nyelvoktatás, kínai nyelvtanfolyamok mindenkinek - ELTE Konfuciusz Intézet, Budapest

ELTE Konfuciusz Intézet, Budapest

   1088 Budapest, Múzeum krt. 4/F., I.16.    Tel: (36)-(1)-411-6597
Ügyintézés: H-CS: 10.30-18.30; P: 10.30-16.00
                           ELTE Confucius Institute    youttube.com    Kínai enciklopédia

Horváth Janisz előadása: Állatábrázolás a hagyományos kínai festészetben

2022. március 29.

Horváth Janisz, kalligráfus, tipográfus „Állatábrázolás a hagyományos kínai festészetben” címmel megtartotta előadását az ELTE Konfuciusz Intézetében.

Az egyetemi oktató prezentációjában a kínai művészeti hagyományon belül a különböző állatokat ábrázoló festményekről beszélt. A hallgatóság többek között megtudta azt az érdekességet, hogy a különböző, kisebb és nagyobb testű állatok lefestésének szimbolikus célja volt, hiszen bizonyos élőlények pozitív jelentéstartalmat hordoztak, éppen ezért gyakrabban jelenítették meg őket, és így váltak a kínai festők termékeny témáivá. Az előadás során az ELTE Konfuciusz Intézet vezető művészeti oktatója, nemcsak az előbb említett, az állatokhoz tartozó különböző, érdekesebbnél érdekesebb konnotációkba avatta be a közönséget, de az is kiderült, hogy a kínai dinasztiák alatt, hogyan változott az állatábrázolás tematikája és a festészethez alkalmazott technika.

A szakember az állatábrázolások mentén az imént említett festészeti technikákat is bemutatta, azaz a jellemző szín és formavilágot. A festészeti technika pedig a különböző dinasztiák alatt, a Han, Yuan és a Ming kor alatt folyamatosan változott, ezeket a változásokat egy-egy festészeti példán szemléltette az előadó, aki emellett a korábban, az ELTE Konfuciusz Intézetében előadott "Kínai pecsétek esztétikájáról szóló különleges előadás" kiegészítéseként részletesen tárgyalta a pecsétek szerepét a kínai festészetben, azaz kitért arra is, hogy a festményeken megjelenő kínai sajátosságnak, a pecsétlenyomatnak milyen szerepe volt a műalkotásokon.

Az előadó a prezentáció során a kisebb állatok művészeti megjelenítésétől haladt a nagyobb állatok ábrázolásáig, különösen nagy figyelmet szentelve a lovak vizuális megjelenítésének. Végezetül pedig a kínai kalligráfusról, festőről és tudósról, Zhao Mengfuról beszélt, aki a Yuan dinasztia alatt élt és alkotott. Zhao Mengfu leginkább a lovakról készült festményeiről volt ismert. Az alkotó nyersebb stílusára Horváth Janisz részeletesen kitért, mely egyúttal forradalmi jelentőségű is volt, hiszen az addigi kifinomult ecsetkezelést elutasítva egy olyan festészeti technikát alkalmazott, mely a későbbi, modern kínai tájképfestészetet alapjaiban változtatta meg.

Az előadásról készült videó az ELTE Konfuciusz Intézet YouTube csatornáján tekinthető meg.


Szerző: Gájász Enikő
Képek: Gájász Enikő
Szerkesztette: Li Denggui



KORÁBBI HÍREK